torsdag 5. mai 2011

I dag skal jeg på foredrag :)


Gleder meg stort. Til kvelden skal jeg nemlig på foredrag med Line Cathrin, og jeg får møtt denne vroomete damen for første gang :). Har kjent henne på nettet i mange år, men aldri møtt henne før, hehe... For å si det slik, jeg har sett bildene fra hagen hennes, og jeg vet hva hun liker ;) Håper på masse inspirasjon til de nye bedene, selv om de snart er fulle ;)

I løpet av de to årene jeg ikke har blogget er det kommet flere dammer i hagen her på Evje. To små, med bekk mellom, en litt større (som skal være plantedam, og en på 7500 liter, til de store koiene). Hagen tar sakte men sikkert form, og jeg stresser ikke lenger med å så allverdens sommerblomster som jeg ikke får ut i bed og potter. Alt jeg nå sår er stauder, og alle bed er fulle av nettopp dem! Deilig å slippe å stresse så!

Alle plantene jeg dreiv å sleit med å ta ut og inn hver vår og høst er nesten borte, jeg gadd ikke mer... Nå koser jeg med nede i planterommet igjen, uten å føle at jeg gror under i arbeid jeg IKKE rekker. Har nesten ikke Brugmansiaer igjen, og nesten ikke Pelargoner. Men de få jeg har er ganske trivelige, for nå rekker jeg å gi dem litt mere stell ;) Har ennå endel Canna igjen der nede, men de overlevde bare på trass :D I fjor sommer stod de bare der, på planterommet. Ikke fikk de lys, og ikke fikk de vann... Det rare var at da jeg skulle kaste dem på høsten, levde de fortsatt! -Slike planter, det vil gamle Norge ha! :D

Ellers har vel interessene/dillene mine forandra seg litt. Det er ikke lenger bare Geranium jeg diller på. Hajal har fått pensa meg inn på Primula, og jeg blir bare mer og mer glad i dem. Iris og Hemerocallisdillene kom så, og Hosta <3 I fjor hadde jeg en tanke dilla på bregner (passa fint til damprosjektet) og på stilige gress. Hva årets store dille blir, vet jeg ikke ennå ;) Kunne fort blitt Cyclamen, men jeg er ikke sikker på om de vil klare klimaet her...

I år planlegger vi ikke noen digre prosjekter heller, bare litt rydding, og kanskje noen flere nye bed. Hadde vært deilig å fått rydda ved siden av trappa opp til hagen for eksempel... Vi er i gang, og tar litt etter litt kontrollen over alt ugresset!

2 kommentarer:

  1. Nei så kjekt å sjå at du bloggar igjen. Då vert det lettare å setje seg inn i kva du styrer med og korleis det ser ut ( ofte blir det noko heilt anna når ein lagar seg sitt eige bilde i haudet utan andre holdepunkt enn fantasien! :)

    SvarSlett
  2. Ja, nå håper jeg bare på ny giv innen bloggingen ;) Fortsatt er jeg ikke sikker på hvor ofte jeg kommer til å bruke den, men...

    SvarSlett