fredag 6. mai 2011

Litt om vår, spiring og stemninger...

Foredraget i går var veldig lærerikt. Kommer nok til å se hagen med 'nye øyne' etter dette :) Det var kjempekoselig å endelig få treffe Line Cathrin, etter å kun ha snakka på nett og telefon i så mange år! Ekstra gøy var det at hun hadde tid til et lite besøk i hagen her etter foredraget :) Var nesten litt nervøs der, et lite øyeblikk, hehe. Visste jo at jeg garantert ikke hadde fulgt hennes retningslinjer når jeg planta :D


I dag var det bare -1 grad når jeg stod opp. Nå håper jeg vi snart slipper kalde netter! -Vil ha sol og sommer. -Vil ha blader på Hostaene, blomster på dagliljene og Geraniumene... -Vil ha et mylder av farger og former i hagen, og høre det summe av insekter :) Gleder meg så... Aberet er at det er tusenvis av ting å gjøre ferdig før den tid... Prikling, planting, rydding, grassing, gjødsling. Men det gjør faktisk ikke noen ting, det er det rare. Når våren kommer er alt nytt og spennende, og hagearbeidet er en fryd. Det føles deilig å endelig kunne bruke kroppen litt igjen, etter en lang, kald vinter :) -Og mens man står der og luker, dukker den ene skatten etter den andre opp av jorda. Man gleder seg over hver eneste en som har overlevd, og sørger over dem som ikke fins mer. Ja, jeg vet det er litt nerdete å sørge over en plante, men sånn er det bare :D

Ute i dammen svømmer koiene rundt og koser seg, de følger med hvor enn vi går. Håper på litt mat. Fuglene har kommet tilbake, drikker og bader i bekken. Man kan se vannspruten stå når trosten bader, og se ham jage de andre som kommer for nær. Fuglesangen starter med full symfoni i 4-tida på morgenkvisten. Ofte tenker jeg på hvor heldige vi er som bor på landet og har så mye liv rundt oss.

I bedet gror liljene til, og snart er tulipanene ferdige med blomstringa for i år. Pionene har store knopper, og forventes å blomstre rundt 17.mai. Parykkbusken har såvidt klart seg i vinter også, men den er slettes ikke glad for å bo her. Syns den blir mindre og mindre hvert eneste år :( Det spirer frøplanter av Geranium over alt. Jeg sliter like mye hver gang jeg tar dem vekk, hehe, kan jo være det er en spennende hybrid blant dem? I fjor fikk vi fram en G. sylvaticum hybrid med mørkt bladverk og rosa blomster, den håper jeg har klart seg gjennom vinteren. Nydelig kontrast med de mørke bladene, og den lys rosa blomsten. Ellers har vi mistet en del bregner i år, ser det ut til, og flere av prydgressene sliter. Vet ennå ikke sikkert hvor mange som har tatt kvelden. Håper å se tegn til liv hver eneste dag. Noen Primula har vi også mistet i vinter, dessverre. Ble nok litt hardt for dem med den lange kuldeperioden, og alt vannet under smeltinga.

I drivhuset spirer det i potter fra i fjor. Merkelig hvor forskjellige årene er? I fjor hadde jeg dårlig spiring på det meste, i år spirer det over alt! Lurer på om jeg endelig får til en Meconopsisplante ;) Her spirer de vilt, men dør enten før eller etter prikling... Hvordan får folk dem til? Arghhh... Cremathodiumfrøene spirte også, men jeg mista alle sammen før jeg rakk å prikle dem, dessverre. Nå håper jeg bare at det spirer noen fler, så jeg kan ro meg i land... Irriterer meg alltid over de jeg ikke får til. Vil jo så gjerne ha dem i samlinga.

Samlinga, ja... Har absolutt mista kontrollen over hva vi har i hagen. Tror det er flere år siden jeg hadde oversikt :D Og hver eneste gang jeg skal prøve å få en viss peiling er lappene vekk :O Har ikke sjangs til å huske alle sammen! Har vurdert å forsøke igjen i år, hehe... Kjenner jeg meg rett, blir det ikke noe av denne sommeren heller. Men jeg må jo innrømme at det hadde vært litt moro å visst hvor mange forskjellige stauder det finnes her på berget...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar