lørdag 14. mai 2011

Hagetanker, og flere bilder fra vårhagen.

Heggen blomstrer for fullt
Etter to dager med full speed er det på tide å skrive et nytt blogginnlegg. Jeg har så mange bilder liggende på Pc'n at det sikkert er lurt å ta en runde med dem, hehe...
Dobbel gulveis blomstrer, men har bare en blomst i år...

Der spirer og gror i hagen. Plantene ser ut til å trives, men i natt var det faktisk minusgrader igjen! Tror ikke det var lange tida det var under null, så det har sikkert gått bra...

Mertensia viridis ssp.cana, har knopp..
I går hadde vi besøk av Steinli's hagesenter, forresten. Koselig :D Det var en stund siden de hadde vært oppe og kikka, så hele damannlegget var nytt for dem. Må jo si at det varmer litt når en annleggsgartner skryter av arbeidet vi har gjort, og spør Trond om råd når det gjelder dam, da. Eieren er vel den eneste av gartnere som har sett denne hagen før det ble gjort en dritt her, så han VET hvor mye arbeid vi har lagt i den...

Vi hadde også besøk av foreldrene mine i går. De kom med et digert lass kompost! Skal bli nydelig å få gjødsla godt i bedene, etterhvert som de blir ferdig rydda :D En pose med frøplanter til sommercypress hadde de også med, så de skal i jorda i løpet av dagen. Har ennå ikke bestemt meg helt for hvor de skal få plass, men det kommer sikkert når jeg kikker litt rundt! I tillegg fant vi jo noen godbiter hos Steinli's Hagesenter...blush... Blant annet en nydelig Heuchera ved navn 'Plum Royal'. Denne håper jeg å finne den perfekte plassen til. Helst blant steinene, for da kommer bladverket så fint fram...

Flott, bitteliten aurikkel, som blomstrer for første gang...

Rosaveisen i naboens plen :)
Vi klarte å begrense handlinga av stauder i går også, da... -Ikke min feil, jeg kunne lett gått fullstendig bananas, som jeg pleier ;) Det er litt merkelig at jeg liksom aldri får nok... Sår en haug, men må likevel kjøpe inn i bøtter og spann. Nå er vi faktisk ganske heldige i år, for vi har jo noen nye bed, men likevel er det jo ikke plass til mer enn det er plass til. Samlemanien min river i meg, hver eneste gang jeg ser noe jeg ikke har i hagen fra før :S Er jo glad at manien min nå er stauder, og ikke sarte planter som skal ut og inn, for det var en plage... Det ble fullt over alt! Nå er det hvertfall ute det er fullt :D




I dag har jeg ingen planer, og det er litt deilig å bare ta det som det kommer. Håper å få vanna litt, og kanskje få planta ned det vi kjøpte i går. Blir det gjort mer, er det en bonus :) Det ser ut til at været blir bra, så vi får bare kose oss som best vi kan. Kanskje det dukker opp flere nye planter å ta bilde av...
Anemone sylvestris i knopp.














Geum montanum' Diana'



3 kommentarer:

  1. Det var ein spesiell og fin aurikkel!
    Så kjekt å få skryt av fagfolk då!
    Gratulerer til begge to! :D

    SvarSlett
  2. Takk Harald :)
    Trodde faktisk den aurikkelen kom fra deg, gjorde den ikke det?

    SvarSlett
  3. Den aurikkelen var bare skjønn! Har fått kjøpt et par i år som sto i blomst med to farger i hver potte!

    SvarSlett