mandag 9. mai 2011

Skatter i hagen

I bloggen i dag vil jeg vise noen av skattene i hagen. Mange av dem er små, men flotte når man legger seg ned på kne og studerer dem.

Phlox sileniflora er en søt lite sak. Den blir bare ca 5 -10 cm høy. Bladene er lysegrønne og glossy. En ny skatt i hagen, så den har ikke blomstra ennå. Håper den vil trives der den står, for den har det litt for fuktig, egentlig.

Ifølge en nettside skal den ha hvite blomster, med lilla midt. Kan bli vakkert :D Tua har klart vinteren ganske bra, selv med godt over -20 i lange tider! Det tyder på at den er en meget hardfør liten sak.




Dette er Phlox borealis, ennå en nykommer i hagen på Evje. Denne planten skal få en buskaktig form, og bli en rund tue med fullt av lilla blomster. Ser tegn til knopper på den, så nå gleder jeg meg til å se den i virkeligheten!










Her får dere møte Veronica glutianoides, en frodig og flott tue. På nettet finner jeg ikke noe om denne planten, så kanskje navnet er feil? Ikke vet jeg...

Planten har knopper, så jeg vet hvertfall at den får blåaktige blomster. Tua er ca 10 cm høy, og det ser ut som den brer seg fint i bredden, ryddig og fin :)







Orostachys iwarege vet jeg ikke så mye om. Den har gråaktig bladverk, og selve rosetten er ca 5 cm høy. I fjor kom den med knopp, men den rakk dessverre ikke å sprette ut før frosten kom :(

Det var med nød og neppe denne klarte vinteren. Rosetten som hadde blomst døde, akkurat som med Sempervivum, men noen få av sideskuddene klarte seg, og rota seg selv i bedet i løpet av våren. En positiv overraskelse, siden den står litt for fuktig plassert...







Sempervivum ' Oddity' lever i en liten fjellsprekk ved siden av koidammen. Den klarer de kalde, våte vintrene på Evje veldig godt. Tua vokser hvert eneste år. Syns det er så stilig med de røde "piggene" den har på hvert blad, og med hullet den har under piggen :) Morsom Sempervivum.









Saxifrager har vi mange av rundtomkring i hagen vår. Akkurat denne har vi ikke navn på, men hva gjør vel det når den er så vakker? Saxifragene danner tette tuer og matter i bedet, og de ser aldri uryddige ut. Sånne planter liker vi :D







-Også i år har Mukdenia rossii klart vinteren, og det selv om den ble flytta i fjor sommer. Nå har den fått en bedre vokseplass,så jeg håper den vil trives og bli stor og flott i løpet av sesongen!











Nå avslutter jeg dagens blogging med bildet av en grønnvinge som kom på besøk mens jeg gikk runden. Flott å se at det flakser og flyr insekter rundt på blomstene i hagen vår. Her sitter den i en liten minibekk og slukker tørsten :D

2 kommentarer:

  1. V. gentianoides skal det sikkert være. Du har veldig mange skatter jeg gleder meg til å se utover sesongen.:)

    SvarSlett
  2. -Har vært inne på tanken, men den ligner ikke den V. gentianoidesen jeg har hatt før, ser du...Er alt for lav og liten... Blir spennende å se når blomstene kommer, om det er den eller ikke ;)

    SvarSlett